Wat jouw medewerkers voor je kunnen betekenen op social media

Dorien Tendijck | header home

Wat jouw medewerkers voor je kunnen betekenen op social media

Dorien Tendijck | header home

Medewerkers zijn bijzonder impactvolle assets. Ze verdienen niet een lege tot halve pagina, maar een flink hoofdstuk in je marketingcommunicatieplan. De resultaten van employee advocacy (=het activeren van medewerkers op social media) zijn namelijk niet bepaald de minste:

Berichten van medewerkers halen gemiddeld 561% meer organisch bereik dan berichten die door het merk / dienstverlener zelf gedeeld worden. Dat komt goed uit, zeker nu het organische bereik op Facebook zakt.

Medewerkers maken het verhaal van je organisatie geloofwaardiger. Daarmee creëer jij weer meer impact. De Edelman Trust Barometer stelt dat consumenten het meer vertrouwen hebben in de boodschap van medewerkers dan wanneer hetzelfde bericht gedeeld wordt vanuit het merk zelf of de CEO van een organisatie.

Dat medewerkers geloofwaardiger zijn, zie je ook in resultaten terug. De zakelijk gerelateerde social posts van medewerkers leiden tot 8 keer meer engagement, dan de posts van werkgevers.

Nieuwe business is altijd een goede motivator voor je manager. Uit het door Frankwatching uitgerolde Employee Advocacy-programma bij diverse klanten blijkt dat 10% van medewerkers die zij activeren op social media binnen twee maanden al een commerciële kans signaleert en oppakt of doorspeelt aan een collega.

Employee advocacy kun je vergelijken met hardlopen, maar dan geen marathon of een sprint. Het is een estafetterace waarin samenwerking essentieel is. Om tot resultaat te komen, is training, coördinatie en planning voor aanvang van het startschot noodzakelijk. Eenmaal rennend, brengt het groepsvoordeel de organisatie verder dan een individuele renner ooit had kunnen komen.

Met dank aan: Annet van Hunen (Isobar)

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?