Dorien Tendijk-4377

Personal branding: een roadmap voor meer zichtbaarheid en ideale klanten

Waarom hebben sommige advocaten in jouw vakgebied heel veel bekendheid? Deze experts zie je veel in de media, worden gevraagd voor lezingen op topconferenties en trekken de beste klanten aan. Ondanks dat jij vindt dat ze qua kennis echt niet de beste zijn in hun vakgebied. Zijn deze mannen en vrouwen gewoon slimmer dan de rest van alle advocaten?

Nee, maar zij beschikken wel over een goede personal branding strategie, weten wat wel en niet werkt en welke hulpmiddelen en technieken je moet inzetten.

In dit blog laat ik je zien welk stappenplan je kunt volgen voor een sterk persoonlijk merk.

 

Wat is personal branding?

Personal branding betekent vrij vertaald dat je jezelf als uniek en authentiek persoon 'in de markt zet'. Door jouw unieke combinatie van talenten, ervaringen en kwaliteiten zichtbaar en hoorbaar te maken, ontwikkel je jezelf als onderscheidend merk en persoonlijkheid. Als jij helder uitdraagt wie jij bent en waar jij goed in bent, dan weten mensen waar ze jou voor kunnen vragen.

Klanten willen direct weten of ze op de juiste plek zijn en of jij bij ze past. Als dat lukt dan, staat je personal brand.

 

De voordelen van een sterk personal brand

Advocaten met een sterk personal brand:

  • Worden onthouden
  • Trekken kwalitatievere klanten aan
  • Trekken klanten aan die meer willen betalen voor hun dienstverlening
  • Krijgen veel media aandacht
  • Zorgen voor een positieve reputatie voor het bedrijf waar ze werken

 

Hoe creëer je een personal brand?

Fase 1: Onderscheidende positionering als expert en pakkende communicatieboodschap

 

Stap 1: Bepaal jouw expertise gebied.

Je bent natuurlijk expert in het recht maar probeer het zo gespecialiseerd mogelijk neer te zetten. Hoe specialistischer hoe makkelijker je jouw personal brand kunt creëren. Wanneer je meerdere rechtsgebieden als expertises hebt, maak dan een keuze. En als je je echt niet wilt beperken, ga dan in ieder geval beperken waarover je communiceert. Wanneer je alles voor iedereen zegt te doen, voelt niemand zich aangesproken.

 

Stap 2: Bepaal jouw doelgroep.

Wie kopen jouw diensten? En wie wil je dat jouw diensten het liefst afneemt? Welke sectoren of regio bedien je? Welke functies in de bedrijven nemen jouw diensten af? Houd wanneer je schrijft ALTIJD jouw doelgroep voor ogen. Het helpt je aantrekkelijk te zijn voor jouw klanten wanneer je echt voor hen schrijft.

 

Stap 3: Waarin ben je anders dan jouw concurrent?

Waarom zou een prospect met jou zaken moeten doen i.p.v. met de concurrent? Wanneer je dit helder hebt, kun je duidelijk zijn in wat jij nu anders doet dan de concurrent en wat hetzelfde. En waarom prospects dus voor jou moeten kiezen.

 

Fase 2: Kies jouw marketingtools en richt ze in

 

Stap 4: Bepaal welke marketing tools je wilt inzetten voor jouw personal branding strategie.

Tools die goed werken: boek schrijven, lezingen geven, een website (incl. jouw bio, awards en belangrijke projecten), video’s, blogs, emailmarketing, seo en bijdrage aan columns.

 

Stap 5: Werk aan de vaardigheden die je nog niet voldoende beheerst en huur experts in.

Misschien wel het moeilijkste onderdeel als je het zelf doet. Weet je hoe je moet schrijven voor social media zodat het wordt gelezen en raakt? Hoe stel je een klantgerichte website op waar bezoekers blijven hangen? Of hoe richt je een webinar in dat goed converteert? En kun je goed spreken in het openbaar? Zorg dat jouw skills voldoen wanneer je marketing inzet. Niet zomaar beginnen met bloggen, vloggen, social media of het maken van een website. Zorg dat wat je doet, je goed doet en huur experts in voor de gebieden waar je minder verstand zodat wat je doet ook echt resultaat oplevert.

 

Stap 6: Creëer jouw pers kit.

Maak professionele foto’s en zorg voor een klantgerichte bio. Wanneer je een stap verder bent, kun je professionele video’s laten maken van jezelf. Wanneer men om beelden vraagt, kun je telkens putten uit dezelfde serie foto’s waardoor consistentie in branding ontstaat en toch geen eenzijdig beeld ontstaat.

 

Stap 7: Richt jouw marketing tools in.

Vertaal jouw positionering als expert, onderscheidend vermogen en communicatieboodschap naar jouw website, social media accounts en overige marketingtools. Zodat de marketingtools staan als een huis en aansprekend zijn voor jouw klant. En consistent zijn in look & feel.

 

Fase 3: Showtime, laat jezelf zien en trek de juiste klanten aan

 

Stap 8: Plan tijd om te werken AAN jouw personal brand.

Voor veel advocaten geen hobby om te werken aan marketing. Zie het als een zakelijke verplichting om te werken aan jouw persoonlijke merk. Net zoiets als het doen van administratie. Maak het een vast onderdeel van je bedrijfsvoering. De beste manier om dit te doen is om er een gewoonte van te maken. De deadline voor belastingaangifte laat je ook niet liggen omdat de klant prioriteit heeft.

 

Stap 9: Implementeer jouw plan.

Ga jezelf laten zien op social media, ga bloggen, vloggen, webinars geven. Doe wat je hebt bedacht in jouw plan. En zorg dat je weet hoe je deze marketingtools implementeert zoals het moet. Dus niet gewoon starten maar zet de tools in zodat ze opleveren.

 

Als je de go-to adviseur wilt worden binnen jouw vakgebied kan dit stappen plan je helpen. Beetje bij beetje zul je de resultaten gaan zien. Meer views en likes, meer aanvragen voor lezingen. Wanneer je die eerste kleine stappen ziet, maakt dat al het harde werken aan niet declarabele uren waard.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.