Wil je groot resultaat? Ga voor klein.

Dorien Tendijck Marketing Pepper

Wil je groot resultaat? Ga voor klein.

Dorien Tendijck Marketing Pepper

Denk eens na over 2 soorten zoekopdrachten:

  • Advocaat
  • Advocaat in arbeidsrecht voor de zorg

Als je een advocaat bent gespecialiseerd in arbeidsrecht in de zorg, loopt een prospect jouw website waarschijnlijk mis bij de eerst zoekopdracht. De tweede zoekopdracht vergroot de kansen op jouw website terecht te komen aanzienlijk omdat de meeste mensen tegenwoordig op deze manier zoeken: specifiek en to-the point. Actief zoekend naar informatie passend bij hun specifieke problemen, vragen en behoeften. Moet je natuurlijk wel duidelijk op jouw site vermelden op wie jij je richt en welke specialisatie je hebt.

Als specifiek zijn de nieuwe standaard is, hoe kun je dan met jouw advocatenkantoor hierop inspelen? Door jouw niche te begrijpen en te vinden.

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van een markt waarop diensten zich richten. Nichemarkten ontstaan doordat bedrijven potentie zien in specifieke behoeftes. Niches kunnen gericht zijn op bepaalde demografieën, bedrijfstypes of mensen met specifiek gedrag, wensen of behoeften. Ze richten zich op een klein deel van de consumenten uit een veel bredere markt.

Een niche in de koffie-industrie zou bijvoorbeeld een bonenproducent zijn die alleen-vrouwen-landbouwers promoot, of een bedrijf dat containervervoer in de vastgoedsector verkoopt. Slechts een deel van de consumenten die koffie of huizen willen kopen, zijn geïnteresseerd in deze producten, maar wanneer je een grote vis bent in een kleine vijver heb je wel meer gekwalificeerde echte leads.

Wilt je goede resultaten? Kies en je wordt gekozen.

Als advocaat heb je een ongelofelijke kans om je te beperken tot een heel specifiek type klant, in plaats van altijd proberen de massa aan te spreken. En hoewel je het in eerste instantie misschien niet verwacht, kan het weloverwogen kiezen voor een bepaalde specialisatie het aantal klanten verhogen en jouw bedrijf laten groeien. (Natuurlijk geldt dit ook voor full service kantoren).

Je wordt sneller als expert gezien. Wanneer je je richt op een bepaalde niche, gaat men je sneller zien als expert van die niche dan wanneer je dit niet doet. Men gaat jou zien als diegene die de markt écht kent. Jouw klant wil samenwerken met iemand die gespecialiseerd is zijn niche.

Het helpt je jouw concurrent voor te zijn. Het vinden van je sweet spot kan het aantal concurrenten dat je dagelijks tegenkomt verminderen. Zeg nu zelf: je werkt toch liever samen met een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in de advocatuur dan een IT bedrijf dat zich richt op alle midden- en kleinbedrijven?

Het maakt de toekomst helderder. Door te focussen op een niche, kun je trends ontdekken die jouw bedrijf in de toekomst kunnen helpen. Misschien ben je geïnteresseerd in zelfrijdende auto’s en de wetten die ermee te maken hebben.

Er zijn waarschijnlijk niet veel letselschadeadvocaten die gespecialiseerd zijn in de wetgeving voor zelfrijdende auto-ongelukken. Nog niet in ieder geval. Het kennen en begrijpen van jouw passies en hoe deze in de loop van de tijd kunnen evolueren, kunnen jouw advocatenkantoor perfect positioneren voor toekomstige juridische kwesties.

Het kan goedkoper zijn. Digitale advertentiestrategieën zoals pay-per-click kunnen duur worden, vooral wanneer je populaire juridische zoekwoorden gebruikt.

Maar omdat een nichecampagne gericht is op een kleinere, specifiekere groep klanten heb je minder kans op zoekverkeer. Daardoor zijn dit soort campagnes doorgaans vriendelijker voor jouw budget.

Het vinden van je niche vereist een beetje ‘soul searching’. Zoek uit wat jou motiveert en koppel dat aan de behoeften van jouw markt. Misschien ben je een motorliefhebber die werkt als letselschadeadvocaat in Amsterdam. Neem de tijd om de markt te onderzoeken om te zien of jouw interesses buiten het werk aansluiten bij de behoeften van de markt waarin jij wilt werken.

Stel jezelf de volgende vragen bij de zoektocht naar de perfect-fit:

  • Wat zijn jouw passies?
  • Op welk gebied ben je een expert?
  • Met wat voor soort klanten werk je het liefst?

Neem de tijd om deze vragen echt onder de loep te nemen om vast te stellen wat het beste bij jouw bedrijf past.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?