Dorien Tendijk-4408

Waarom jij het onderscheidend vermogen van jouw kantoor bent

Een van de uitdagingen voor jouw kantoor is dat er waarschijnlijk veel advocaten zijn die ongeveer hetzelfde werk verrichten. En jij weet zelf misschien wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen maar potentiële klanten weten dat waarschijnlijk niet. Het is moeilijk voor mensen die niet bekend zijn met de juridische sector om onderscheid te maken tussen wat zij zien als soortgelijke bedrijven die vergelijkbare diensten aanbieden.

 

Het goede nieuws is dat je al een expert bent in waarin jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrentie – jijzelf. Hoe kun je nu jouw persoonlijkheid, carrière, passies en praktijk inzetten als jouw concurrentievoordeel?

 

Niche-gebieden kiezen ook al ben je een full servicekantoor

Zelfs advocatenkantoren die in hetzelfde gebied hetzelfde soort werk doen, verschillen op subtiele manieren van elkaar. Als jouw bedrijf bekend staat om zijn huurrechtzaken en andere vastgoedkantoren in jouw regio nemen zelden dergelijk werk aan, moet je duidelijk maken dat je gespecialiseerd bent in dit soort zaken. Als je gecertificeerd bent voor een speciale vaardigheid op een bepaald gebied, aarzel dan niet om dat te vermelden. Bellen verslaggevers jou regelmatig voor commentaar over wat inbreuk op merken voor gevolgen kan hebben op het voortbestaan van bedrijven? Een blog over dat onderwerp en het delen van het nieuwsitem kan jouw status als expert op jouw rechtsgebied versterken.

 

Differentiëren met demografische gegevens

Kijk eens naar jezelf en jouw medewerkers. Is het een vrouwenbedrijf? Heb je een bedrijf met vooral jongeren of vooral ouderen? Is er iemand die meer dan 2 talen spreekt? Klanten houden rekening met dit soort zaken bij het nemen van beslissingen met wie ze willen samenwerken.

 

Als iemand van jouw bedrijf Spaans spreekt, zorg er dan voor dat "Se Habla Español" ergens op jouw website staat. Wanneer je een grote diversiteit aan nationaliteiten in jouw bedrijf hebt, laat het zien op jouw website en social media.

 

Maak niet de fout om een gigantische waslijst op te noemen van alle dingen die je doet of zou kunnen doen maar kies drie aspecten van jouw praktijk (bijvoorbeeld echtscheiding, voogdijzaken en adopties) en richt je op een of twee gerelateerde soorten gespecialiseerd werk (bijvoorbeeld ‘betwiste voogdij gevallen’). Deze aanpak zorgt ervoor dat klanten snappen dat je de basis - veel voorkomende juridische kwesties – beheerst en behandelt, maar ook de meer gespecialiseerde zaken aankunt.

 

Leven voor de advocatuur

Als je een carrière had voordat je advocaat werd, gebruik dat dan in je voordeel. Vermelding van wat je deed voordat je advocaat werd, kan potentiële klanten laten zien dat je uniek bent en jij je met hen kunt identificeren op een manier die andere advocaten niet kunnen.

Verweef vermeldingen van jouw carrière voor de advocatuur in al jouw biografieën. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Voordat ik rechten ging studeren, werkte ik in de financiële sector. Nu gebruik ik mijn boekhoudkundige achtergrond om eigenaars van kleine ondernemingen te helpen bepaalde fiscale implicaties te begrijpen."

 

Laat zien wie je bent en niet alleen wat je doet

Prospects willen weten wie jij bent en wat jou buiten jouw kantoor bezighoudt. Bij een bezoek aan jouw website of social media willen prospects een gevoel krijgen over wie je bent en niet alleen wat je doet.

Vermeld op de LinkedIn-pagina van je bedrijf bijvoorbeeld hoeveel pro bono uren je vorig jaar hebt gemaakt. Of dat je de mount everest hebt beklommen. En onthoud hierbij: less is more. Meer dan een zin of twee zorgt voor een overkill.

 

Er zijn veel manieren om jouw bedrijf te onderscheiden van concurrenten, maar een van de gemakkelijkste en meest effectieve is om te beginnen met wat je het best weet - jouzelf. Als het gaat om het genereren van klanten, is jouw grootste troef de dingen die jou uniek en onderscheidend maken.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.