Dorien Tendijck | header home

Waarom de meeste juristen zich niet goed onderscheiden, en hoe het wel moet

Juristen en onderscheidend vermogen, nog niet heel vaak een sterke combinatie

Als je geen sterk onderscheidend vermogen hebt, is de enige optie die overblijft het concurreren op prijs. En dat willen de meeste juristen niet.

Je wilt dat jouw dienst meer waarde biedt dan de concurrent voor een bepaalde doelgroep. Je moet dus iets anders doen, bieden of uitstralen zodat de klant kiest voor jou en niet voor de concurrent. Maar dat is niet gemakkelijk.

We kennen allemaal deze teksten wel:
“Ik adviseer u”, “Ik sta u bij”, “Ik heb kennis/ervaring”, “Wij zijn persoonlijk”
“Wij spelen in op uw behoeften”, “We begeleiden u”, “U staat bij ons centraal”

Mijn klanten protesteren in eerste instantie als ik aangeef dat dit geen goede claims zijn. “Ze zijn toch waar?” Ja, ze zijn waar. Maar dat is niet voldoende. En daarnaast zegt iedereen dit en onderscheid je je er dus niet mee. En zijn het holle frasen.

Wat moet je nu doen voor een opvallend onderscheidend vermogen? Een goed onderscheidend vermogen voldoet aan 3 voorwaarden:

1. Het is WAAR
2. Het is écht RELEVANT voor de klant (vindt de klant het echt belangrijk of vindt jij het belangrijk voor jouw klant?). Je moet dus precies weten wat de belevingswereld van jouw klant is.
3. Je moet het kunnen BEWIJZEN. Veel juristen zeggen dat ze kwaliteit bieden. En dat is waarschijnlijk ook zo. Maar doordat prospects jouw vak inhoudelijk niet kennen en iedereen dit zegt, negeren kopers deze claims gewoon.

Kijk nu nog eens of je bovenstaande claims nog steeds heel goed vindt. Niet echt toch?

Vaak voldoen claims van juristen alleen aan de eerste voorwaarde en daarmee is jouw claim misschien wel waar maar nog niet onderscheidend. Wanneer je echt onderscheidend wilt zijn, zorg dan dat jouw onderscheidend vermogen aan bovenstaande voorwaarden voldoen. Moeilijk? Ja. Onhaalbaar? Nee.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.