Waarom de meeste juristen zich niet goed onderscheiden, en hoe het wel moet

Dorien Tendijck | header home

Waarom de meeste juristen zich niet goed onderscheiden, en hoe het wel moet

Dorien Tendijck | header home

Juristen en onderscheidend vermogen, nog niet heel vaak een sterke combinatie

Als je geen sterk onderscheidend vermogen hebt, is de enige optie die overblijft het concurreren op prijs. En dat willen de meeste juristen niet.

Je wilt dat jouw dienst meer waarde biedt dan de concurrent voor een bepaalde doelgroep. Je moet dus iets anders doen, bieden of uitstralen zodat de klant kiest voor jou en niet voor de concurrent. Maar dat is niet gemakkelijk. We kennen allemaal deze teksten wel:
“Ik adviseer u”, “Ik sta u bij”, “Ik heb kennis/ervaring”, “Wij zijn persoonlijk”
“Wij spelen in op uw behoeften”, “We begeleiden u”, “U staat bij ons centraal”

Mijn klanten protesteren in eerste instantie als ik aangeef dat dit geen goede claims zijn. “Ze zijn toch waar?” Ja, ze zijn waar. Maar dat is niet voldoende. En daarnaast zegt iedereen dit en onderscheid je je er dus niet mee. En zijn het holle frasen.
1. Het is WAAR
2. Het is écht RELEVANT voor de klant (vindt de klant het echt belangrijk of vindt jij het belangrijk voor jouw klant?). Je moet dus precies weten wat de belevingswereld van jouw klant is.
3. Je moet het kunnen BEWIJZEN. Veel juristen zeggen dat ze kwaliteit bieden. En dat is waarschijnlijk ook zo. Maar doordat prospects jouw vak inhoudelijk niet kennen en iedereen dit zegt, negeren kopers deze claims gewoon.

Kijk nu nog eens of je bovenstaande claims nog steeds heel goed vindt. Niet echt toch?

Vaak voldoen claims van juristen alleen aan de eerste voorwaarde en daarmee is jouw claim misschien wel waar maar nog niet onderscheidend. Wanneer je echt onderscheidend wilt zijn, zorg dan dat jouw onderscheidend vermogen aan bovenstaande voorwaarden voldoen. Moeilijk? Ja. Onhaalbaar? Nee.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?