Dorien Tendijck-8753 met joris en collega

Kiezen om gekozen te worden

Toen ik voor mezelf begon, wist ik als marketeer natuurlijk wel dat je moet kiezen om zelf gekozen te worden. Maar ik durfde niet. Te bang om klanten uit te sluiten en business te verliezen. Ik kan mijn vak tenslotte uitvoeren voor een hele grote groep bedrijven. Waarom zou ik me richten op een specifieke doelgroep? Als je je op iedereen richt is de kans groter dat je iemand vindt die jouw dienst wilt afnemen. Toch?

 

Ik ging me richten op het midden- en kleinbedrijf. Maar mijn business liep niet zoals ik had gehoopt. Ondanks mijn schat aan ervaring en mooie referenties, lukte het me niet om echt voet aan de grond te krijgen. Ik vond het vreemd, ik kon toch echt alle mkb’ers helpen met al mijn marketing expertise en ervaring.

 

Maar daar ging het dus fout. Doordat ik niet echt had gekozen voor een duidelijke doelgroep, voelde niemand zich echt aangesproken.

 

Wat zijn nu de voordelen als je wel kiest voor een specifieke doelgroep?

 

Klanten hebben het gevoel dat je er speciaal voor hen bent

Voor potentiële klanten word je aantrekkelijker als zij het gevoel hebben dat jij er speciaal voor hen bent. Als je in de zorg werkt en je wilt een bedrijf overnemen, ga je liever samenwerken met een advocaat die zich met zijn expertise ondernemingsrecht richt op de zorg dan met een advocaat die zich met dezelfde expertise ondernemingsrecht richt op alle bedrijven. Waarom? Je wilt geholpen worden door iemand die kennis heeft van jouw branche/sector/regio/werkgebied/soort bedrijf. Een advocaat die zich bevindt in jouw ‘wereld’ en daar alle ins en outs van weet.

 

Je kunt effectief communiceren

Je weet precies waar jouw bedrijf voor staat en wat je aan jouw klanten aan wilt bieden. Je wilt bereiken dat klanten op een bepaalde manier over je gaan denken en dat ze overgaan tot actie (contact met jou opnemen). Maar dit kan je alleen maar goed doen als je weet tegen wie je het precies hebt. Als je weet wie je wilt bereiken, kun je inspelen op wat hem of haar bezighoudt.

 

Als je weet waar je moet zijn, bereik je meer klanten

Als je een duidelijke doelgroep hebt, wordt het duidelijker waar je jouw doelgroep kan vinden. Als je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden en wat hen bezighoudt, kun je je meer op hen focussen. Je hoeft je niet bezig te houden met iedereen. Op deze manier kan je jouw energie optimaal gebruiken en bespaar je veel tijd en geld.

 

Jouw marketing wordt goedkoper

Als je iedereen wilt bereiken moet je ook jouw marketing inzetten voor iedereen. En dat is heel kostbaar. Door je te richten op een bepaalde doelgroep, kun je bijvoorbeeld gerichte blogs schrijven of presentaties en lezingen geven. Deze kosten weinig en kunnen zeer effectief zijn.

 

Na mijn keuze om me met mijn bedrijf te richten op advocaten en mediators is de groei van mijn bedrijf in een stroomversnelling gegaan. Ik heb wekelijks advocaten en mediators aan de lijn die me vertellen dat ze niet precies wisten wie ze moesten bellen om hen te helpen met de marketing van hun bedrijf en dat zij mij hebben gebeld omdat ik er ‘speciaal voor hen ben’.

 

Wanneer je niet kiest, ben je vlees noch vis en word je niet gekozen. Spannend? Ja. Toch raad ik het elke advocaat en mediator aan (ook wanneer je een full servicekantoor bent). Durf te kiezen en je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.