Dorien Tendijck | header positionering

3 tips om jouw firma te vermarkten (en ook op tijd thuis te zijn voor het diner)

Wanneer je zelfstandig advocaat, accountant, ICT’er of consultant bent, betekent dat niet dat je ieder uur hoeft te werken. Maar het lijkt er soms wel op toch? Je moet natuurlijk jouw zaken managen, maar daarnaast is er ook nog het papierwerk, de facturering en de marketing van jouw bedrijf die aandacht nodig heeft.

Een van de hoofdissues waarmee advocaten, accountants, ICT’ers en consultants kampen is de constante behoefte aan nieuwe klanten en zaken. Ook de besten liggen soms wakker zich afvragend of hun firma wel voldoende bekend en zichtbaar is voor de juiste prospects.

Gelukkig is het door internet steeds makkelijker geworden om in contact te komen met klanten die hulp nodig hebben maar het hiervoor inzetten van marketing dat daadwerkelijk werkt is een ander verhaal. Van social media tot search engine optimisation (= SEO = jouw website verbeteren zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google), er is veel dat je moet bijhouden terwijl je jouw bedrijf runt (en ook probeert op tijd thuis te zijn voor het diner).

Om je te helpen, hebben we 3 tips van zelfstandige advocaten, accountants, ICT’ers en consultants verzameld:

1. Wees niet geïntimideerd

Marketing kan eng lijken, vooral als je net begint en niet veel ervaring hebt. Het goede nieuws is dat dat geldt voor de meeste andere firma’s. Je ging naar school om een ​​advocaat te zijn en geen websiteontwikkelaar.

Maar wat de succesvolle ondernemers onderscheidt van de rest is dat zij graag de uitdaging aanpakken. Ze aarzelen niet om posts te plaatsen op social media of hun eigen juridische blog te starten in een taal die klanten aanspreekt.

Jezelf marketing leren is hetzelfde als elk leerproces: begin met de makkelijke dingen, bouw vervolgens voort op jou kennis wanneer je een goede basis hebt.

Gelukkig zijn er genoeg middelen tot jouw beschikking om op de basis te leren zoals de basis van een goede website tot informatie over SEO en betaalde zoekreclame.

2. Vind routine

Solo-bedrijven hebben baat bij consistente gewoontes om de business efficiënt te runnen. Een manier om marketing makkelijker te maken is om een ​​wekelijkse routine te creëren die je helpt de tijd die je nodig hebt effectief in te zetten. Zijn er dagen dat je tijd hebt? Gebruik dat halfuur om te zien of online recensenten iets over je bedrijf zeggen, reageren op Facebook-berichten of plan het bloggen van volgende week.

Het is moeilijk om op schema te blijven, dus wees niet bang als je een beetje achter raakt of een half uurtje mist hier en daar iedere week. Zodra je de consistentie begint te ontwikkelen, wordt het een tweede natuur. Herinneringen helpen altijd als je begint met een nieuw marketingplan, dus zet er een paar in je telefoon. Slechts een paar pop-ups gedurende de week kunnen je eraan herinneren dat je jouw marketingwerk niet vergeet.

3. Weet wanneer je moet delegeren

Neem bijvoorbeeld blog berichten. Je kunt vanavond de tijd nemen om een ​​blogpost te schrijven die de consument helpt om een ​​bepaalde juridische situatie te begrijpen. Maar weet je hoe je de inhoud optimaliseert? Hoe en waar je het moet delen op social media? En hoe je het moet promoten? Terwijl het schrijven van de post/blog makkelijk kan zijn kost het veel tijd om SEO te begrijpen en te implementeren op een manier zodat lezers jouw post organisch vinden.

Hetzelfde geldt voor pay-per-click advertenties en betaalde sociale media.

Beide kunnen een efficiënte en kosteneffectieve manier zijn om jouw firma zichtbaar te krijgen voor consumenten die op zoek zijn naar een advocaat, accountant, ICT’er of consultant. Natuurlijk kun je het zelf proberen, maar het kan duur worden als je niet precies weet wat je doet, hoe je moet budgetteren of waar je jouw doelgroep kunt vinden demografisch gezien.

Jouw professionele tijd is waardevol, maar dat is ook jouw tijd die je niet besteed aan jouw baan als advocaat of accountant. Solo advocaten voelen zich vaak alsof de work/life balance een kant op helt omdat ze een expert moeten zijn op gebieden die niets te maken hebben waarvoor ze gestudeerd hebben.

Het leunen op de vaardigheden van een marketing expert zorgt er niet alleen voor dat jij je kunt focussen op jouw expertise en niet op zaken die je eigenlijk liever niet wilt doen maar ook dat jouw marketing zaken gebeuren op een manier zodat jouw firma top of mind is bij consumenten die jou nodig hebben.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.