Dorien Tendijck | header positionering

Warning: kijk uit voor deze marketing mistakes

De markt wordt overspoeld met marketing adviezen. Maar hoe weet je nu welke adviezen je wel en niet moet meenemen in de marketing voor jouw bedrijf? Hieronder een aantal valkuilen waar je in ieder geval NIET in moet trappen:

1. ZOEKRESULTATEN ZIJN HET ENIGE DAT TELT: zoekresultaten doen er uiteraard toe maar het be-all end-all principe geldt hier niet. Ten eerste kunnen de zoekresultaten verschillen, afhankelijk van waar de klant zich bevindt en welk soort apparaat wordt gebruikt. Ten tweede moet je rekening houden met alle dingen die men doet als ze jou gevonden hebben: kijken naar jouw reviews, jou op facebook zoeken, twitter doorspitten en een blik op jouw website werpen. Als je alleen focus legt op zoekresultaten ben je bezig om jouw klant aan de deur te krijgen maar heb je nog niets gedaan om hem/haar binnen te krijgen.

2. NIET AAN REVIEWS DOEN: reviews zijn voor advocaten en notarissen nog geen gemeengoed. Maar als je reviews volledig vermijdt, maak je geen gebruik van een bron die klanten zeer waardevol vinden. De hedendaagse consument wil eerst zoeken voordat hij springt en kijken wat andere mensen zoals hij te zeggen hebben over jou. Ben je bezorgd over een oneerlijke review over jouw dienstverlening? 73% van de mensen vindt dat een antwoord van jouzelf / jouw bedrijf op een negatieve review waardevol is. Dat betekent dat zelfs een negatieve beoordeling van jouw bedrijf een kans is om te laten zien dat je evenwichtig, responsief en professioneel bent – het is een kans om indruk te maken op een potentiële klant.

3. ELKE SEO IS GOEDE SEO: er is goede SEO en er is slechte SEO. In plaats van het geven van een gedetailleerde en tijdrovende verklaring voor het verschil, zeg ik dit: schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines. Het is natuurlijk geweldig als je veel gezochte termen kunt gebruiken in jouw content zodat je beter gevonden wordt, maar als je jouw content er zo vol mee stopt dat de inhoud van je verhaal zwakker wordt dan doe je het niet goed. Slecht geschreven content zorgt ervoor dat lezers afhaken en je niet professioneel vinden. En je kunt zelfs een penalty krijgen van zoekmachines.

4. SOCIAL MEDIA IS FRIVOOL: ben je ooit naar een feest geweest waar je eigenlijk niet naartoe wilde maar je ging toch omdat je er gewoon moest zijn? Dat is hoe social media is. Zelfs als je er niets mee hebt is het belangrijk dat jij je op de key platforms vestigt en jouw aanwezigheid daar onderhoudt. Als jij jouw verhaal er niet vertelt, doet iemand anders dat. Een gemiste kans.

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.