Dorien Tendijck | header zichtbaarheid

Top 9 voordelen van online marketing

Online marketing groeit in populariteit – en belang. Veranderingen in de demografie van de markt leiden tot nieuwe strategieën voor het opbouwen van reputaties, netwerken en het genereren van leads.

Kijk naar de explosieve groei van LinkedIn en de groei van het aantal zakelijke pagina’s op Facebook. Meer en meer van het professionele leven verplaatst zich online – en de wereld van zakelijke dienstverlening is hierop geen uitzondering. Steeds meer bedrijven die succesvol zijn, zijn diegene die online marketing effectief gebruiken.

Wat zijn de NEGEN VOORDELEN van online marketing en hoe kun jij die voordelen in jouw bedrijf toepassen?

 

1) Online marketing biedt je vele manieren om expertise te laten zien en op te bouwen.

Voor kopers van professionele services is expertise de belangrijkste factor bij het selecteren van een provider. Vaak ligt de uitdaging niet in het werven van het benodigde talent, maar het uitleggen van die expertise in de markt.

Het web is zo’n krachtig platform, omdat je hiermee jouw boodschap over kunt brengen en expertise laten zien in onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je kunt dit ook offline doen, maar met online hulpmiddelen wordt het veel gemakkelijker om een ​​breed en relevant publiek te bereiken. Bloggen, sociale media en webinars stellen je allemaal in staat om je publiek te informeren over onderwerpen die voor hen van belang zijn, ter illustratie van je expertise in het proces.

 

2) Je kunt online marketing gebruiken om relaties effectiever op te bouwen.

Naast het sturen van berichten, kun je LinkedIn-groepen gebruiken om op een continue manier te netwerken en te converseren met andere industrieleiders.

Met online tools kun je zowel nieuwe klanten, collega’s en beïnvloeders ontmoeten en relaties versterken met diegene die je al kent.

 

3) Je kunt niches targeten met behulp van online marketing.

Net zoals je op een gerichte manier relaties kunt opbouwen, stelt online marketing je in staat om een ​​zeer specifieke branche of niche te targeten, waardoor jouw boodschap wordt overgebracht aan een breed publiek dat jouw services nodig heeft. Je kunt dit relatief goedkoop doen door je te richten op trefwoorden in blogposts, of door deel te nemen aan groepen of hashtags op sociale media.

 

4) Online marketing is niet gebonden aan geografische locatie of tijdzone.

Online marketingtechnieken kunnen op een asynchrone manier worden gebruikt, wat betekent dat jouw publiek niet hoeft te worden beperkt door geografie. Om een ​​potentiële klant of contactpersoon persoonlijk te ontmoeten, moet je reizen en planningen synchroniseren, met alle kosten die dit met zich mee kan brengen.

Spreken op bedrijfsevenementen kan bijvoorbeeld een krachtige manier zijn om jouw reputatie op te bouwen en is vaak de moeite waard – maar het is ook een grote inspanning die een hele dag (of meerdere dagen) aanzienlijk kan verstoren. Het geven van een webinar aan een vergelijkbare of grotere groep kan echter maximaal een uur van uw dag op kantoor duren.

Een ander voordeel van deze a-synchroniciteit is dat het jouw publiek in staat stelt om op jouw eigen manier met jouw boodschap om te gaan. Ze kunnen via jouw blog of aanwezigheid op sociale media in hun eigen tempo over jouw expertise leren en als ze klaar zijn om jouw services te verkennen, weten ze waar ze je kunnen vinden.

 

5) Online marketing is minder duur in gebruik.

Uit een onderzoek van HubSpot bleek dat inkomende leads – online gegenereerde leads via bronnen zoals bloggen, sociale media en zoekmachineoptimalisatie – 61% goedkoper zijn dan traditionele uitgaande leads. Waarom? Met online marketing zijn er geen reiskosten en hoef je niet te betalen voor het afdrukken om materialen te distribueren. Serverkosten zijn daarentegen relatief laag.

Sommige van jouw advertentiekosten kunnen ook worden vervangen door online marketingtools, en deze online tools trekken meestal meer gewicht door integratie met de rest van jouw online marketingprogramma. Gastberichten op brancheblogs of -publicaties kunnen bijvoorbeeld verkeer naar jouw site leiden, jouw reputatie opbouwen en gesprekken voeren op sociale media.

 

6) Internet is de meest gebruikelijke manier waarop mensen jouw bedrijf bekijken.

Drie van de vier meest voorkomende manieren waarop mensen naar bedrijven zoeken, is online. (Onderzoek Hinge Marketing onder 1000 kopers van zakelijke dienstverleners).

De websites van bedrijven zijn verreweg de beste methode, gevolgd door online zoeken, vrienden en collega’s en sociale media.

 

7) Met online marketing kun je overal zijn waar jouw klanten zich bevinden.

Vandaag is het belangrijk dat jij bent waar jouw potentiële klanten zoeken. Meer en meer betekent dat jouw bedrijf een robuuste en gediversifieerde aanwezigheid online nodig heeft. Kopers zijn op verschillende manieren online naar experts op zoek, onder meer in zoekmachines, door online reviews te lezen, op sociale media, via webinars en meer.

Misschien hebben jouw klanten de neiging hun collega’s te vragen naar de sterkste bedrijven in jouw vakgebied, maar als ze eenmaal wat over jou hebben geleerd en ze online naar jou op zoek zijn, moeten ze je gemakkelijk kunnen vinden.

 

8) Je kunt online marketing gebruiken om beïnvloeders en ‘onzichtbare’ prospects te bereiken.

Er zijn veel mensen die het selectieproces beïnvloeden, zelfs als ze misschien niet de uiteindelijke beslissers zijn. Sommige van deze personen kunnen professionals zijn binnen jouw doelfirma’s, terwijl anderen misschien wel gerespecteerde industriefiguren zijn.

Op dezelfde manier heb je misschien niet-herkende of ‘onzichtbare’ prospects waar je je gewoon niet van bewust bent. Door content marketing te gebruiken, kunnen ze je vinden, ook als jij hen niet vindt. Het plaatsen van blogberichten over een bepaalde reeks uitdagingen of kansen – en met inbegrip van de juiste trefwoorduitdrukkingen, zodat zoekmachines deze kunnen ophalen – zorg je ervoor dat de juiste doelgroepen jouw werk en jouw bedrijf kunnen vinden.

 

9) Bedrijven die online leads genereren, behalen meer winst.

Studies van lead generatie-strategieën voor professionele dienstverlenende bedrijven hebben aangetoond dat bedrijven met online marketingprogramma’s gemiddeld meer winst opleveren dan bedrijven die dat niet doen.

 

Conclusie

Online marketing biedt een reeks krachtige hulpmiddelen om het bereik en de reputatie van jouw bedrijf te vergroten – en uiteindelijk jouw bedrijf zelf. Door de voordelen van online marketing volledig te benutten met tools zoals content marketing, sociale media, e-mailmarketing, online video en meer, kunt je een krachtige lead genererende machine maken die jouw bedrijf op weg helpt naar meer winstgevendheid en succes.

Bron: Hingemarketing

Vertaling: Dorien Tendijck

Dorien Tendijck | business marketeer voor advocaten en mediators

Gratis webinar

Meer klanten en zichtbaarheid via LinkedIn

Wil jij weten hoe je meer klanten en zichtbaarheid kunt krijgen zonder dat het jou te veel tijd kost? Ik laat je zien in mijn webinar hoe je dat doet.